Att baka macarons


Jag gav mig som sagt på projektet Att baka macarons idag.
Gick ganska bra med själva baket.
Resultatet vart delat, det som vart bra vart as bra, sen att hälften kastades är en annan femma.
Med facit i hand vet jag nog vilka tabbar jag gjorde iaf.
Första plåten vart fjasko för att ugnen inte var tillräckligt varm.
Plus att jag haft i hallonsylt i dessa och det vart nog för mycket så det förstörde själva marängeffekten.
Smörkrämen vart sjukt god iaf. så det marängkakor som höll vart till as goda macarons.

. Man gör alltså en marängsmet med krossad mandel i.
Som man klickar ut stora som femkronor av på bakplåtspapper.
Dessa ska lyfta sig i ugnen, vilket de på första plåten inte gjorde, de bara flöt ut.
De ska få som ett marängskal men fortfarande vara lite kladdiga inuti.
Sen klickar man på smörkräm på hälften av kakorna och lägger på resten som lock :))

Jag gjorde tre sorter.

Eller jag gjorde fyra, men som sagt - En plåt till spillo.
. Chokladvariant med Nutella & Kakao.
. Original med osmaksatt smörkräm
. Och gröna som bara är färgade med karamellfärg.








Kommentarer
Postat av: Kajsa

Dom som blev bra blev asa-bra :D Goda som fän ju!

2010-10-04 @ 21:37:30
URL: http://kaajsakarlsson.blogg.se/
Postat av: Rövarmamman♥

så duktiga du e sötis!:) KRAM!

2010-10-05 @ 20:44:54
URL: http://roxenmo.se
Postat av: MAria

Fyyy fan vad gott! Har aldrig smakat men är så sugen=). Jag kan köra tjejkvällpå tor el. fre=) Kram!



2010-10-06 @ 10:02:24
URL: http://wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0